Friday, January 21, 2011

Mata Lebah Vs Mata Lalat

Hari tu mase on the way ke klas, aku pasang la radio and aku terdengar la satu tazkirah yang bertajuk di atas. Kenape dengan mate lebah dan mate lalat?kenape tak mate manusia?kan?

Okey, Mate lebah dye hanye akan tengok bunge2 yang cantik sebab nak carik madu atau pun mende yang baik. Mate lalat pulak sentiase mencari bende2 yang kotor seperti najis2 yang membawe mudarat.

Kalo la lebah tu pegi dekat tong sampah, mesti dye akan mencari2 bunge2 kan, tapi kalo lalat pulak yang berade di taman bunge ke, mesti akan pergi dekat najis2 yang ade kat situ.

Kesimpulannye yang boleh dikaitkan dengan sifat manusia, Kite mestilah sentiase menjadi seperti mate lebah, walaupun kite berade di tempat yang tak elok atau dikelilingi dengan orang  yang kite tak suke tapi kite cube untuk mencari kebaikan. Bukan semue musuh kite jahat sangat, mesti ade sesuatu yang baik yang mungkin kite tak perasan akibat dari perasaan benci kite tu..;)

Jangan jadi seperti mate lalat, walaupon kite berade di tempat yang elok dan dikelilingi orang yang baik2 kite cube jugak mencari ape saje kesalahan atau cacat celenya..kan?

p/s: Aku tak baik mane pon..tapi aku berharap supaye menjadi semakin baik..kite hidup bukan semakin jauh dari mati..hari2 semakin dekat.. So bukak mate luas2 jadilah seorang yang positif..;))))) 


Sape2 kawan2 yang takde blog, boleh komen gune Name/URL <--letak name je (Klik kat comment as tu pilih name/URL) (since ramai yang tanye..aku kasi tau la...;p)

6 comments:

Encik MamaT said...

wah.. bagus skali.. hehe... pilihan kepada diri sendiri...

Fadzli Amir said...

Hehhehe..betol2..satu lagi jadi macam ikan..walau duduk dlm air masin, isi tetap tawar...

blog-tips-kurus said...

Adakah salah LALAT itu lahir sebagai lalat, macam 'ba alif ba ya' tu...

Ahmad Taufiq said...

naseb baik mataku rabun..mungkin ade hikmah d sebaliknye~~ hehe

mizz annie said...

alhamdulillah..

Ayesha Hadijah said...

mudah-mudahan.....amin.