Monday, January 14, 2013

Isu Kalimah Allah

Assalamualaikum.....

Aku terpanggil untuk mengeluarkan pendapat tentang isu hangat yang dimainkan sekarang ini. Penggunaan kalimah Allah bagi bukan muslim.

Sebagai seorang muslim, kite wajib percaye bahawe Allah adelah tuhan sekalian alam. Tiade 2, tidak ber ibu, tidak ber bapa, dan tidak beranak. Allah adelah Esa.

Satu persoalan : Sebagai seorang muslim yang percaye bahawe Allah itu tuhan sekalian alam, dan tiade tuhan yang di sembah melainkan Allah, adekah mengakui bahawe orang bukan muslim juga mempunyai tuhan yang same?

Ape hukumnye jika kite berkate, orang tu sembah tuhan buddha la, tuhan hindu ade tangan la or ape2 saje. di khuatiri jatuh syirik tanpe kite sedari, kerane penggunaan tuhan di situ seolah2 ade tuhan lain pulak yang boleh disembah, (sumber dari ustaz yang dah terlupe sape namenye).

Orang bukan muslim juga layak menggunakan kalimah Allah dan penggunaannye perlulah pade haknye, dan tidak merujuk kepade kepercayaan mereke (Allah tidak 3, atau banyak..Allah cume Esa). Secare jelas di sini menunjukkan penggunaan kalimah Allah adelah tidak sesuai digunakan di gereje, atau di kuil. 

Wallahua'lam...

Wassalam....


3 comments:

Anonymous said...

Comment puis-je commencer un blog sans avoir mon propre site web?

Anonymous said...

how's life ? hidayahanif.blogspot.com blogger discovered your site via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer best services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)